Koolisõidu alused: Liikumine õlad sees

Alla Gladõševa, EKR-6 kat. koolisõidutreener
Oma Hobu 2009

ÕlaShoulder_ind sees on liikumine kolmes jäljes. Välimine tagajalg liigub mööda rada, sisemine tagajalg astub välimise esijala jälge, õlad asetatakse sisse. Koolisõidu skeemides nõutakse harjutust õlad sees traavis. Treeningutel võib kasutada õlad sees liikumist kõigis kolmes allüüris.

Õlad sees harjutuse eesmärk seisneb selles, et leida tasakaal sisemise sääre ja välimise ratsme vahel. Läbi pehme sisemise ratsme lubatakse õlg sisse viia nii, et tagumine sisejalg saaks ette-alla astuda. Hobune on sisemise ratsme ja välimise sääre abil painutatud ümber sisemise sääre ja liigub selles asendis otse edasi.

Õlad sees on harjutus, mis nõuab nii painet kui otse liikumist. Õlad sees liikudes hobune astub kolmes jäljes, kusjuures sisemine tagajalg astub välimise esijala jälge.

On tähtis, et välimine tagajalg ja puus liiguksid rajal otse ja õlad oleksid sisse asetatud. Sisemine kand peab rohkem painduma, et tagajalga raskuskeskme alla tuua.

Õlad sees sõites liigub sisemine tagajalg välimise esijala suunas, kusjuures sisemine õlg vabaneb, see lihtsustab hobusel viia ette sisemist tagajalga. Sammud peavad olema elavad, rütm on selge ja regulaarne.

Õlad sees liikumisel (näiteks paremale poole), on paine sama, mis 10 meetrisel voldil. Ratsanik istub kergelt sisemist puusa ette viies paremal istmikuluul. Sisemise parema säärega nõuab ratsanik sisemist paremat tagajalga ette ja kergelt küljele. Välimine vasak põlv aitab kerge survega õlgu sisse tuua. Välimine säär on natuke sadulavöö taga, aitab painutada ja välistab välimise tagajala väljaastumist.

Alustades õlad sees liikumist, võtab ratsanik välimist ratset ja annab järgi, et tempot, pikipainet ja õlgade asetust reguleerida ja hoida. Sisemine ratse on pehme, et lubada õlal sisse minna.

Ratsanikud, kes alles õpivad õlad sees sõitmist, püüavad sisemise ratsmega hobust sisse tõmmata. Selle asemel, et õlgu sisse tuua, on kael liigselt painutatud nii, et hobune ei saa vabalt liikuda. Hobune vajub õlaga välja, kui ratsanik tõstab sisemise kanna üles ja vajub sisse, murdub vöökohast ja vajub puusaga välja. Nii istudes, istub ratsanik vastu hobuse liikumist ja raskendab hobuse õlgade sissetoomist.

Kui hobusel tekib õlad sees liikumise ajal raskusi, ei tohi ratsanik ärrituda, vaid peab varuma aega ja kannatust. Ratsanik peab teadma, et aktiivse liikumisega aitab ta hobust. Pikipainde kraad peab olema harjutuse õppimisel väiksem.

oladsees

Õlad sees voldil

Õlad sees voldil on ettevalmistav harjutus õlad sees liikumiseks sirgel. Voldiliin aitab saavutada pikipainet. Õlad tuuakse sisse mõlema ratsme ning välimise põlve ja säärega. Hobuse sisemine tagajalg astub esijalgade jälgede vahele. Kui paine muutub liiga suureks, kaob koondus ja hobune astub sääre eest ära.

Õlad sees sõidul istub ratsanik sisemisel istmikuluul. Sisemine säär nõuab hobuse sisemist tagajalga keha alla. Välimine säär on sadulavöö taga, et vältida tagumise otsa väljavajumist. Sisemise ratsmega antakse kerge asetus ja paine. Hobuse välimine tagajalg astub voldi liini, sisemine tagajalg kahe esijala jälje vahele.

Õlad sees pika seina ääres

Ratsanik alustab õlad sees liikumist nurgast voldilt. Hobuse tagumine ots liigub rajal otse, esiots on sisse toodud. Paljud ratsanikud lükkavad tagumist otsa liiga mööda seina äärt, esiots jääb rajale, sel juhul sooritatakse tagaots välja harjutust.

Kui ratsanik alustab õlad sees sõitmist nurgast, peab ta ratsutama nii, nagu tahaks diagonaalile minna. Kui on tehtud esimene samm diagonaalil läheb ta poolpeatuse abil üle õlad sees liikumisele. Rütm peab säilima. Sisemine tagajalg, näiteks vasak, liigub parema esijala suunas. Hobune liigub kolmes jäljes. Eest vaadates võib näha mõlemat esijalga ja välimist tagajalga. Mõlemad ratsmed juhivad õlad sisse, välimist kätt ei tohi tuua üle laka. Ratsanik teeb välimise ratsmega poolpeatuse, et vältida välimise õla väljavajumist. Sisemine säär nõuab sisemist tagajalga lühidalt enne kui ta maast tõuseb – tähtis on õigeaegselt surumine.

Välimine säär on sadulavöö taga, et hobuse painet ja sisemist säärt abistada. Kui vajalik, peab välimine säär välimist tagajalga edasi nõudma, eriti kui hobune tahab tagumise otsaga vastu seina vajuda. Selles situatsioonis peab välimine säär aktiivsem olema.

Juhul, kui hobune tahab rajalt ära tulla, teeb ratsanik välimise ratsmega poolpeatusi ja sisemise sääre abil viib rajale tagasi. Kui hobune vajub vastu seina, nõuab ratsanik välimise säärega edasiliikumist ja annab natuke ratsmeid järgi.

Õlad sees sõidu arendamine (õppimine)

Seda harjutust võib teha kolmes allüüris. Ratsanik peaks alustama seina äärest, näiteks vasakule. Peale mõningaid samme õlad sees asetatakse hobuse pea ja õlad otse ning liigutakse mõned sammud diagonaalile, peale seda asetatakse uuesti õlad sisse ja liigutakse rajale tagasi. Kui välimine tagajalg rajale jõuab, asetatakse hobune uuesti otse ja minnakse paar sammu otse diagonaalile.

Alustades seda harjutust, ei pea samme lugema, vaid arendama sujuvust ja mitte kaotama tasakaalu. Siis kui harjutus tuleb sujuvalt, võib alustada sammude lugemisega.

Alguses peab pika seina ääres harjutust tegema kaks-kolm korda. Kui tunne ja tasakaal on leitud, võib kordade arvu suurendada. Harjutust ei tohi teha jõuliselt.

Hobune viiakse välimise ratsme ja välimise põlve abil otse, välimine säär nõuab edasi liikumist, sisemine käsi annab järgi. Peale paari otsesammu annab ratsanik märguande õlad sees sõiduks. Sisemise ratsmega natuke võetakse ja antakse järgi, küsides painet , ratsanik viib raskuse vasakule istmikuluule, vasaku säärega nõuab tagajalga rohkem küljele, välimise ratsmega tehakse kerge poolpeatus, välimine säär kaitseb painet.